Menu


Hur är en bra chef?

Hur blir man en bra ledare?

De flesta människor har arbetat för en dålig chef någon gång, men bra chefer får ofta inte den uppmärksamhet de förtjänar. De flesta anställda skulle ge mycket för möjligheten att arbeta för en ledare med även några av dessa egenskaper:

Ger konstruktiv kritik
Det finns en stor skillnad mellan kritik och ett samtal som engagerar den anställde och hjälper honom eller henne konstruktivt planera hur man ska ändra något till det bättre. Att närma sig en underordnad med rätt mix av mentorskap och riktning är en balansgång.

Ger konsekvent feedback
På dagens arbetsplatser är det inte ovanligt för cheferna att ha en alldeles för hög arbetsbelastning.Något som ofta prioriteras ner på “att göra” listan är att ge regelbunden återkoppling och tillsyn för anställda. En stark ledare gör en sak av att ge feedback om förbättringar eller negativ utveckling regelbundet så att medarbetaren vet exakt var han eller hon står.

Belönar bra arbete
Händerna kan vara bundna när det gäller lön och förmåner, men en bra chef belönar bra medarbetare, även om erkännandet är inget annat än ett skriftligt meddelande med personal.

Vet hur man samordnar och jonglerar
Alla anställda tar idag mer ansvar, och det är upp till varje person att hantera detaljerna för flera projekt samtidigt. En god ledare för inte vidare den stress den själv utsätts för vidare till sina anställda. Istället för att få panik och börja agera som om varje projekt är en eld som måste släckas omedelbart, justerar och delegerar en bra ledare arbetet baserat på vad som behövs göras omedelbart.

Agerar mentor och coach
Lyckliga anställda har möjlighet att agera under en överordnad som är genuint intresserad av de anställdas karriärer och hjälper dem att få befodringar. Att identifiera och förbättra de anställdas styrkor och rikta dem till projekt som ger dem möjlighet att visa dessa och få uppmärksamhet är en viktig faktor gör gott ledarskap.

Tar ansvar, inte bara beröm
De flesta människor har arbetat för chefer som är glada att ta åt sig äran när det går bra, men färre har en chans att se en verklig ledare i aktion: en som kliver upp och tar skulden när det blir tufft.

Kommunicerar tydligt
Bra chefer vet att kommunikation bara är så bra som hur det mottas; Det spelar ingen roll om du tror att du har förklarat vad som behöver göras om dina anställda inte förstår vad du har sagt. De bästa handledarna förstår hur man ska förklara vad de vill göra kortfattat och direkt, och de är tillgängliga för att svara på frågor när det behövs.

Erbjuder utmaning och stöd
Denna ömtåliga jämvikt undkommer de flesta människor: Hur kan du utmana dina anställda att förbättra sig samtidigt som att ge dem de resurser och stöd de behöver för att lyckas? Anställda behöver både för att förbättra sig själva.

Tar kalkylerade risker
Ibland är det en verklig risk för en ledare att lita på en anställd med ett projekt som chefen vet är bara bortom hans eller hennes kompetens. De bästa ledarna kommer att veta när det är dags att ta ett steg tillbaka och låta människor de övervakar att ta sig an ett stort projekt.

Är för ett hälsosamt arbetsliv
De flesta arbetstagare avskyr tanken på att rapportera till någon som inte verkar ha något liv utanför kontoret. Outtalade budskapet blir då “Jag har inget liv, så det bör inte du heller ha.” Dessa anställda tillbringar ofta långa timmar på kontoret eftersom de tror att det är det enda sättet att imponera. Säkra och kompetenta chefer kan motivera människor att arbeta övertid när det behövs, men räkna inte med 100% hängivenhet att arbeta hela tiden.

Spelar inte självklara favoriter
Om det är uppenbart vem som är favoriten på jobbet, är det utmanande för resten av laget att komma samman som en enhet eftersom det finns extra, onödig, konkurrens. Goda chefer försöker eliminera denna osunda konkurrens som kommer från att försöka vara favorit och istället ingjuta en känsla av att arbeta tillsammans för det gemensamma bästa av organisationen eller avdelningen.